Wednesday, April 12, 2006

En bra blandskiva

Ja, rätt mycket av min tid går till att fundera kring vårens blandskiva. En bra blandskiva måste ha ett bra öppningsspår och ett bra avslutningsspår. Jag tror jag har spikat öppningsspåret, men avslutningen hänger lite i luften.

Svårigheterna hittils; Har jag komponerat en tillräckligt bra blandning? Spretar den? Är den för slät? Ska jag nöja mig med ca 12 låtar, eller ska jag leta efter mer, med risken att jag därmed bara "fyller ut"?

Jag inser att detta kan bli, om jag sköter mina kort väl, min bästa blandskiva någonsin. Inte för att jag har gjort så jättemånga i mina dagar, men en del försök har jag gjort och jag inser nu att de har varit för spretiga. Det finns en charm och styrka i en spretig blandskiva, men mer som en slags post-it-lapp som man kan ta fram och titta på för att få ett grepp om vad jag hade med på blandskiva den gången... Men en för spretig skiva är inte en fröjd att lyssna på och då är väl nästan vitsen med blandskiva borttappad?

Nåväl, en bra blandskiva är i alla fall:

A fond farewell to a friend
  • Bitter Sweet Symphony - The Verve
  • Transcontinental - Pedro the Lion
  • Hard Days - Loney, Dear
  • Constellations - Jack Johnson
  • Juanita - Christian Kjellvander
  • Soul Meets Body - Death Cab for Cutie
  • Thunderbolt - Patrick Park
  • Those Winters - Jenny Wilson
  • Heartbeats - José Gonzales
  • Little Lights - Ane Brun
  • Let There Be Love - Nina Kinert
  • Tonight I Will Retire - Lampshade
  • Time Goes Away - Rosie Thomas
  • A Fond Farewell - Elliott Smith
  • The Art of Letting Go - Rebecka Törnqvist

Ovan blandskiva är inte en säsongsblandskiva utan en temablandskiva, som ju alla vet är två helt olika kategorier... Och det är Lydia som satt ihop den!

No comments: