Sunday, April 09, 2006

Vådan av att sätta ihop en blandskiva

Är, sedan några dagar tillbaka, del i ett blandskiveprojekt. Eftersom det är lite konfidentiellt så kan jag inte gå in på detaljerna, men kontentan är i alla fall att jag ska sätta ihop en blandskiva som ska distribueras till några vänner. Alla som någon gång har försökt sätta ihop en blandskiva vet vilken vånda det innebär (och vet du det så innebär det att du aldrig har satt ihop en blandskiva, utan du har bara kopierat över blandad musik på en skiva (eller band om du är tillräckligt gammal) och det är något annat).

En bra blandskiva är:

  • genomtänkt
  • hänger ihop
  • bjuder på säkra kort (vad det nu är)
  • men bjuder också på överraskningar
  • har en röd tråd
  • är personlig och utlämnande

Så plötsligt handlar det om så mycket mer än att kopiera över lite musik på en skiva, och därav vådan.

Men jag är en bra bit på vägen. Ska slänga in tvätt, sy på mina scoutmärken på min nya scoutskjorta och sen ta tag i skivan....

1 comment:

Anonymous said...

känns bra att du förstått storheten i uppdraget. är inte hundra att lov har riktigt gjort det än. Det är ju möjligt att hon slänger in ett och annat spret-spår, eller en utfyllnads-låt. Men det känns bra att du är först. Ser med spänning fram mot releasen. Lite smått tragiskt att det är vårens stora höjdpunkt dock.